O, miło mi że nie jestem jedynym fanem pierwowzoru komiksowego, na forum.
Z tymże ja mam nieco inną opinię. Pierwsze tomy są tylko okej, prawdziwe mistrzostwo zaczyna się od około 15 tomu i trwa do momentu jak Goscinny odszedł z serii. Serio polecam się zapoznać wszystkim którzy lubią dobrą satyrę, późniejsze tomy robione przez samego Uderzo, a potem przez nowych autorów są już słabsze.
Oceny:
Przygody Galla Asterixa: 6/10 (ogółem meh, ale momentami zabawny)
Złoty Sierp: 8/10 (pierwszy naprawdę dobry tom)
Asteriks i Goci: 8/10 ( fajna kontynuacja poprzedniego)
Asteriks Gladiator: 8/10 ( w sumie jest taki bardziej 7/10, ale klimat serii pomaga)
Wyprawa Dookoła Galii: 8/10 ( trochę zbyt epizodyczna konstrukcja, ale znowuż niektóre momenty są genialne)
Asteriks i Kleopatra: 8/10 ( nie mój ulubiony, ale ciężko odmówić mu kultowości)
Walka Wodzów: 7/10 (jeden ze słabszych Goscinnego, choć dalej jest zabawny)
Asteriks u Brytów: 9/10 (Jeden z najbardziej satyrycznych tomów, być może najlepszy gdzie udają się na wyprawę)
Asteriks i Normanowie: 8/10 ( ciężko tu coś napisać, jak zwykle humor na poziomie i ciekawa fabuła oparta na nieco absurdalnym pomyśle)
Asteriks Legionista: 9/10 (najlepszy z pierwszych 10, mnóstwo genialnych żartów)
Tarcza Arwernów: 8/10 (nieco zapomniany, ale przyjemny)
Asteriks na Igrzyskach Olimpijskich: 7/10 (znowu jeden ze słabszych ze starszych (przede wszystkim druga połowa) ale pierwsza naprawdę ok)
Asteriks i Kociołek: 8/10 (świetne żarty i genialny pomysł)
Asteriks w Hiszpanii: 7/10 ( pierwsza połowa bardzo dobra, druga strasznie nudna)
Niezgoda: 9/10 (świetna satyra)
Asteriks u Helwetów: 9/10 (jeden z najlepszych podróżniczych, choć mam wrażenie że główny bohater nieco zszedł tu na dalszy plan)
Osiedle Bogów: 10/10 ( najmądrzejszy tom)
Laury Cezara: 10/10 (mój ulubiony, w sumie dałbym go do kategorii 12+)
Wróżbita: 9/10 (bardzo mądry, plus przyjemnie się czyta)
Asteriks na Korsyce: 7/10 (Jest nieco nudny, ale ma sporo genialnych gagów)
Podarunek Cezara: 8/10 (ciężko tu cokolwiek napisać, kolejny świetny album)
Wielka Przeprawa: 6/10 (chyba najsłabszy Goscinnego, ale momentami zabawny, choć nudny przez większość czasu)
Obeliks i Spółka: 9/10 (świetna satyra)
Asteriks u Belgów: 9/10 ( jeden z najlepszych tomów, dużo humoru)
Wielki Rów: 4/10 (nudny no i za bardzo spycha głównych bohaterów na dalszy plan)
Odyseja Asteriksa: 8/10 ( świetny podróżniczy tom, a zakończenie najlepsze w serii)
Syn Asteriksa: 9/10 ( najlepszy Uderzo, nie ma jakiejś satyry, ale jest strasznie zabawny)
Asteriks u Reszechezady: 7/10 (nudnawy, ale rysunki to klasa)
Róża i Miecz: 8/10 (kolejna świetna satyra)
Galera Obeliksa: 6/10 ( niezbyt zabawny, ale bardzo się wciągnąłem jak pierwszy raz czytałem)
Asteriks i Latraviata: 6/10 (przyjemny tom)
Galijskie Początki: 6/10 (zbiór szortów, ciężko to ocenić cyferką, ale większość była okej)
Kiedy niebo spada na głowę: 1/10 (bez komentarza)
RUAiO:ZK: 5/10 ( nudny, plus niesmaczne zakończenie)
JOWDKDKBM: 7/10 (fajny wstęp do serii)
Asteriks u Piktów: 6/10 ( nudny, z kilkoma fajnymi żartami, plus brak jakiejś mocnej satyry)
Papirus Cezara: 8/10 ( najlepszy nowych twórców, dobra fabuła i sporo humoru)
Asteriks w Italii: 3/10 ( bardzo nudny, plus brak takich naprawdę zabawnych żartów)
Córka Wercyngetoryksa: 7/10 (okej, fabuła mnie nawet wciągnęła, choć mogło być lepiej)
Filmy aktorskie:
Kontra Cezar: 5/10
Misja Kleopatra: 9/10
Na Olimpiadzie 1/10
W służbie JKM: 6/10
Filmy animowane:
Asterix Gall - 5/10
Asterix i Kleopatra - 7/10
12 prac Asterixa - 10/10 (jeden z moich ulubionych filmów ogólnie)
Asterix kontra cezar - 7/10
Asterix w Brytanii - 8/10
Wielka Bitwa Asterixa - 7/10
Asterix podbija Amerykę - 5/10
Asterix i wikingowie - 7/10
Osiedle bogów - 8/10
Tajemnica magicznego wywaru - 6/10
Swoją drogą jak byłem na ostatnim festiwalu komiksu w Łodzi zakupiłem 1 album w wydaniu specjalnym z dodatkami - na prawdę warto, artykuły są świetne, choć sam komiks jest jednym ze słabszych.